Cari Blog Ini

Isnin, 4 April 2016

APA ITU AKUAPONIK





sumber dari internet
Akuaponik merupakan teknik gabungan tanaman secara hydroponik dengan menternak hidupan akuatik. Secara umumnya teknik tanaman ini mampu digunakan pada skala yang lebih besar serta menjana pendapatan yang lumayan.

Melalui pembangunan sistem akuaponik ini ianya mampu memberikan kebaikan kepada Penternak Akuatik da juga Petani Moden. Ini adalah kerana dengan adanya sistem akuaponik ianya mampu memberi kesan langsung kepada kedua-dua pihak tersebut.

Sudut Pandangan Pertanian
Sekiranya dilihat dari sudut pertanian, sistem tanaman secara akuaponik juga boleh bediri selari dengan sistem tanaman secara fetigasi. Ini memandangkan sistem akuaponik juga sangat userfriendly kerana melalui kaedah petani tidak lagi perlu mengurusskan tanaman mereka secara langsung memandangkan sistem ini juga beroperasi secara automatik. Malah jika dilihat secara lebih teliti penggunaan kaedah ini lebih menjimatkan masa dan kos kerana tiada penggunaan baja secara langsung dan pengendalian secara rutin terhadap sistem.


sumber dari internet

Sudut Pandangan Penternakan
Melalui penggunaan sistem akuaponik dari sudut penternakan pula, sistem ini mampu untuk mengurangkan risiko kepada kewujudan Aonia yang merupakan silent killer kepada hidupan akuatik terutamanya penternak akuatik yang menggunakan sistem water rotation system. Amonia ini tadi kemudiannya akan digunakan sebagai nutrisi (baja) kepada tanaman. Akhirnya Amonia tadi telah dibersihkan melalui rawatan secara semulajadi oleh tumbuhan/tanaman tersebut.
sumber dari internet


Secara umumnya sistem ini memerlukan beberapa media untuk memastikan ianya akan berfungsi dengan baik, antaranya
1. Bekas ternakan
2. Ternakan (hidupan Akuatik)
3. Media Tanaman
4. Bekas Tanaman
5. Tanaman
6. Pump
sumber dari internet
Untuk Maklumat lanjut berkaitan sistem ini bolehlah menghubungi kami ditalian 014-8383474








Tiada ulasan:

Catat Ulasan